Kezdődik a lakossági ingyenes parkolás szigorítása Budapesten

User Rating: 1 / 5

Star ActiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 
Kezdődik a lakossági ingyenes parkolás szigorítása Budapesten
Az új kizárólagos lakossági parkolási zóna a Ferencvárosban – Fotó: Huszti István / Telex

Tavaly év végén több budapesti kerületi önkormányzat is parkolási reformokat tervezett bevezetni, a főváros pedig átfogó változást akart. A tervek végrehajtását jelentősen lelassította a kormány 2021-re bevezetett önkormányzati díjemelési stopja, de a XIII. kerületben gyorsabbak voltak a kormányzatnál. Közben az ingyenes pandémiás parkolás kellemetlenségeit kivédő kizárólagos lakossági parkoló is elkezdte budapesti karrierjét a fővárosban, egyelőre még csak a IX. kerületben.

2020 év végén több kerület is parkolási reformokat tervezett. Elhangzott a parkolási díjak általános emelése is, de a legtöbben az ingyenes lakossági parkolás szigorításán gondolkodtak. Erzsébetvárosban kiszámolták például, hogy csak a kerületi lakosok harmadának van autója, a többség pedig kénytelen tűrni, hogy a közterületek nagy részét az ő kocsijaik foglalják el a fák és járdák helyett, méghozzá ingyen.

Józsefvárosban megállapították, hogy az ingyenes lakossági parkolás sokkal támogat keveseket és erősíti a káros városi autóhasználatot. Mindkét kerület az ingyenesség eltörlését fontolgatta, ami havi kb. ezer forint költséget jelentett volna az utcán parkoló kocsi után, akinek meg két gépkocsija volt, az jelentősebb összeget fizetett volna. Hasonló terveket szőtt Ferencváros és Újbuda is. Idejében azonban csak egyetlen önkormányzat lépett: a XIII. kerület.

A kormány közbelép

Decemberben ugyanis a koronavírus-járványra hivatkozva kijött egy kormányrendelet, ami megtiltotta az összes önkormányzatnak, hogy díjat emeljen 2021-ben. A kivétel az, aki a jogszabály előtt, 2020 október 31-ig már meghatározta rendeletben az emelés mértékét.

Angyalföldön az október 8-i képviselőtestületi ülésen döntöttek arról, hogy 2021. áprilistól minden olyan lakosnak, aki két kocsira kér engedélyt, a második autó után éves díjat (kisebb kedvezményt) kell fizetni. A képlet úgy néz ki, hogy a lakóhely szerinti parkolási zóna óradíját felszorozzák 250-nel (éves munkanapok számával), és veszik ennek a 20 százalékát (ez volna a kedvezmény). A kerületben a 175 és 525 forint között szóródik a parkolási óradíj, így ez azt jelenti, hogy ahova két autó van bejelentve, ott a második után évi 35-105 ezer forintot kell befizetni idéntől.

Mivel eddig az eljárási díjtétel elektronikus igénylés esetén 1000 forint volt, személyesen pedig 2000 forint, így a lakossági engedély kiváltási költsége a legdrágább zónákban valóban százszoros lehet. Ez első pillantásra sokkolóan hangzik, de a fizetés csak a második autókra vonatkozik, és hónapra lebontva a legdrágább esetben sem adja ki a havi 10000 forintot. Ami szintén nem kevés, de ha ahhoz hasonlítjuk, hogy a közeli Westend legolcsóbb (szabad téri) parkolójába is havi 13500 forint a havi bérlet, akkor már nem tűnik olyan soknak az, hogy valaki egy második autóval is foglalja a parkolóhelyet a főváros legzsúfoltabb zónáiban a többiek elől.

Szabálytalanul zsúfolódó autók a XIII. kerületben – Fotó: Bődey János / Telex

A többi kerület viszont egy időre lemaradt a lehetőségről, ugyanis ők novemberben döntöttek vagy csak későbbre tervezték a döntést az ügyben. Mint azt az újbudai önkormányzattól megtudtuk, visszavonták a vonatkozó rendeletüket, Erzsébetvárosban, Ferencvárosban és Józsefvárosban leállt az előkészítés, és most sok helyen vacillálnak, mi legyen. (Központi rendelkezés szerint egyébként a tavalyi lakossági parkolási engedélyek csak 2021 március legvégén járnak le, a járvány miatt ugyanis kitolták két hónappal a határidőt.)

A környező fővárosok előrébb járnak

Budapesten sokáig nem mertek hozzányúlni a kerületek a lakosság parkolási kedvezményeihez, elterjedt a 100 százalékos kedvezmény, azaz az ingyenes parkolás (az éves megújítás 1000-2000 forintos adminisztrációs költségét leszámítva). A környező országok fővárosaiban ez már jó ideje nem így van.

Prága frekventált részein például olyan residential övezeteket alakítottak ki (Blue zone), ahol csak az ott lakók parkolhatnak, a nem ott lakóknak csak egy-két fizetős hely van. Persze nincs ingyen: az első autó után 1200 korona (16500 Ft) az éves díj, a második után viszont 7000 (96000 Ft). Ljubljanában az 1. és 2. zónában 100 euró (36000 Ft) az első autó, 200 euró (64000 Ft) a második, a 3. zónában pedig 60 és 120 euró.

Pozsonyban pont idén év elejétől indul a parkolási reform. Akinek a városban van állandó lakhelye, 39 euróért (14000 Ft) válthat éves parkolókártyát a saját zónájukba, a háztartáshoz tartozó második autóra 150 (54000 Ft), a harmadikra 500 euró (180000 Ft) az éves parkolódíj.

Bécsben úgynevezett Parkpickerl-t lehet kiváltani autónként a helyi lakosoknak, ha a saját utcájukban akarnak parkolni. Minden autótulajdonos egy Parkpickerl-re jogosult, tehát ha több autója van, akkor is csak egyre veheti igénybe, a többiért fizetni kell. Az 1.–9. kerületben és a 15. kerületben a Stadthalle környékén, valamint a 20. kerületben a Parkpickerl havi 10 euró, azaz 120 euró (43000 Ft) egy évre. A 10.–12., a 14., a 15. kerületben (a Stadthalle területén kívül), valamint a 16.–18. és a 19. kerületben a parkolási engedély pedig havonta 7,50 euro, azaz 90 euró (32000 Ft) egy évre.

Jön a Blue zone Budapesten is

Bár több budapesti kerület is tervez a prágaihoz hasonló kék zónát, azaz kizárólagos lakossági parkolási övezetet, eddig egyedül a Ferencvárosban alakítottak ki ilyet, tavaly decemberben.

Három nagyobb lakossági parkoló van jelenleg: az Ernő utca-Telepy utca sarkánál (16-20 óra között, 52 parkolóhely), a Bakáts utcában (7 és 20 óra között, 52 hellyel), és a Ferenc téren (22 parkolóhellyel). Külön fizetni nem kell érte, mindegyiknél parkolóőr dolgozik, lakcímkártya felmutatásával lehet behajtani a kerület tájékoztatása szerint.

2021.01.11.

Forrás: telex.hu