Jön az új rendszám, ez válthatja a három betű-három szám kombinációt

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív

Úgy tudni, hogy jövő májusban lép hatályba a törvény, tehát 2022 tavaszától adják ki az új formátumú rendszámokat.

A három betűből, illetve három számból, egy magyar zászlóból és egy nagy H betűből álló kombinációt 1990 nyarán vezették be Magyarországon, ez kapott 2004-ben, az uniós csatlakozáskor kék alapszínt, a hazai trikolór helyét pedig a sárga EU-csillagok vették át. Egy ideje azonban már sejteni lehetett, hogy változásra készül a jogalkotó, hiszen napjainkban az S-sel kezdődő betűkombinációnál tartunk, s már csak a T-s, a V-s és a Z-s sorozat van hátra, ebből kifolyólag lassan elfogynak a jelenleg alkalmazott elv szerint kiosztható azonosítótáblák – hívta fel rá a figyelmet az Autósélet.hu.

Emellett a veterán járművek OT betűjelű rendszámaiból is nagyon kevés kiadható maradt, többek között ezért is indokolt az új változat bevezetése, amely valószínűleg 4 betűből és 3 számból fog állni. Az alábbi képeken látható, milyen lehet a megjelenése:

Jön az új rendszám, ez válthatja a három betű-három szám kombinációt 1

Nagy valószínűséggel így néz majd ki az új sorozatrendszám, amelyet 2022 tavaszától adnak ki hivatalosan.

Jön az új rendszám, ez válthatja a három betű-három szám kombinációt 2

Eleddig magyar zászló ékesítette az OT rendszámot, ám az új rendszerben a veteránoknál is megjelenik a tábla elején a kék sáv és az uniós zászló.

Az Autósélet információi alapján egyelőre annyit lehet tudni, hogy néhány nap múlva hivatalosan is bejelentik ezt a változtatást, ahogy azt is, hogy mi lesz a különleges rendszámokkal, az ügyfelek kérésére legyártott, egyedi változatokkal és a motorok jelzéseivel.

Az egyéni és egyedi rendszámok ára eddig így alakult:

Nemcsak a sorozatban gyártott rendszámokat érintheti a változás, de az egyedi és egyéni darabokat is. Az egyedi rendszám karaktereinek számából eredően feltűnőbb, hiszen 4+2 vagy 5+1-es elosztású jelenleg. Most még két lehetőségben igényelhető: 4 betű + 2 szám, 5 betű + 1 szám. Az egyéni rendszám lényegében egy szabadon választható 3+3-as elosztású, egyénileg legyártott rendszámot jelent. Első ránézésre megegyezik a hagyományos rendszámokkal, általában akkor okoz feltűnést, ha a kezdő karakter az ABC-nek egy olyan betűje, ahol még nem tart a rendszámkiadás.

Jelenleg a karakterelosztás mellett a másik jelentős különbség az ár. Az egyedi rendszámtáblák legyártatása, kiadása és engedélyeztetése 2009 óta 435 000 Ft, az egyéni rendszámtábláké pedig 112 450 Ft. A fenti képeken látható új változattal pedig az egyedi rendszámok új tárháza nyílik meg azok előtt, akik szeretnének ezzel a lehetőséggel élni.

2019-ben egyébként még arról nyilatkozott a Belügyminisztérium, hogy a három betű-három szám kombináció 2026 környékén fog kifutni. Most úgy látszik, ez sokkal hamarabb bekövetkezik.

2010 után felvetődött a területalapú rendszám ötlete, ami a kontinensen a legelterjedtebb, és máshol a járműről, plusz az üzembentartójáról a legtöbb információt adó azonosító. Azt hittük pár éve, hogy komolyan gondolják az átállást a területalapú rendszámra, amit sokan újabb pénzlenyúlásnak gondoltak. Talán emiatt, talán másért, csendben elhalt az ötletelés erről.

Most viszont úgy tűnik, hogy másik, a jelenlegihez képest kisebb változás várható a rendszámoknál.

2021.05.11.

Forrás: vezess.hu

Meddig marad ingyenes a parkolás?

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív

A budapesti kerületek vezetői nem tudják, meddig lehet ingyenes a fővárosi parkolás, miközben a jövő héten több korlátozást is felold a kormány. Az ATV Híradó megkeresésére egyébként azt válaszolták, majd ha meglesz a 4 millió beoltott, tájékoztatják a nyilvánosságot, marad-e az ingyenes parkolás. Eközben a fővárosi önkormányzatok polgármesterei egymilliárdos veszteséggel számolnak a kiesett parkolódíjak miatt.

Orbán Viktor a 4 millió beoltotthoz kötötte, azt hogy a védettségi igazolvánnyal rendelkezők újra sporteseményeken vehessenek részt, azt azonban a budapesti kerületek polgármesterei nem tudják meddig lesz ingyenes a parkolás.

„A tavalyi évben 590 millió forint, az idei évre, hogyha május 23-val számolunk akkor további 620 millió.” Ekkora önkormányzati bevételkieséssel számol Zugló polgármestere az ingyenes parkolás miatt. Horváth Csaba szerint sokan a helyi lakosoktól veszik el a parkolóhelyet, hivatalos tájékoztatást azonban ő sem kapott, hogy meddig nem kell az autósoknak fizetniük.

„Informális jelzések voltak, de őszintén a világ egyetlen egy országa vagyunk, ahol az ingyenes parkolással harcolnak a járvány ellen. És bízom benne, hogy ez rövidesen 1-2 héten belül meg is szűnik” – fogalmazott Horváth Csaba.

A 9. kerület polgármestere kiemelte, az ingyenes parkolás miatt az önkormányzat az elmúlt egy év alatt 1 milliárd forinttól esett el. Baranyi Krisztina azt mondja, „ebben az évben éppen emiatt, hogy ehhez látszott, hogy nagyon ragaszkodik a miniszterelnök az ingyenes parkoláshoz már eleve erre az évre nem is terveztünk bevételt, csak áprilistól, mert úgy gondoltuk, hogy az év első hónapjában biztos nem lesz parkolás, de mint ahogy látjuk ez nyár végéig is elhúzódhat.”

Az ATV Híradó kereste a kormányt, hogy megtudják, mikor lesz ismét fizetős a fővárosban a parkolás, válaszukban úgy fogalmaztak: A 4 millió beoltottat követő szabályozás részleteiről – ahogyan tettük eddig is – időben tájékoztatni fogjuk a nyilvánosságot.

2021.04.25.

Forrás: atv.hu

Eddig fog tartani az ingyenes parkolás: megszólalt a Miniszterelnökség

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív

Hiába szeretnék a főváros belső kerületeinek lakói, ha megszüntetnék az ingyenes parkolást, a Miniszterelnökség szerint az bizonyítottan sikeres eszköz a járvány elleni védekezésben.

"Rengeteg lakossági kérés érkezik annak érdekében, hogy a kormány azonnal szüntesse meg az ingyenes parkolást, ugyanis az ellehetetleníti a városok és a fővárosi kerületek lakóinak életet. A sok körözés a parkolóhelyek után jelentősen növeli a légszennyezettséget, ami a Covid-19-járvány idején különösen veszélyes, és pont a járvány kezelésétől vonnak el forrást az önkormányzatoktól az ingyenes parkolással. Erzsébet- és Terézváros lakosságának az a kérése, hogy azonnal szüntessék meg az ingyenes parkolást" - ezzel a kéréssel fordult a DK-s Oláh Lajos Teréz- és Erzsébetváros országgyűlési képviselője a kormányhoz.

Oláh Lajos azt kérdezte a Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető minisztertől, hogy hajlandó-e a kormány megfontolni a lakosság kérését, és azonnal megszüntetni az ingyenes parkolást?

A kérdésre Orbán Balázs, a Miniszterelnökség államtitkára válaszolt. Eszerint a koronavírus-járvány elleni védekezés egyik legfontosabb eszköze az emberek közötti biztonságos távolság fenntartása, a tömegközlekedés zsúfoltsága pedig köztudomásúan komoly veszélyforrás a fertőzés terjedésénél.

A magyar kormány ezért a közösségi közlekedéssel együtt járó kontaktusszám csökkentése érdekében döntött a járatok sűrítéséről, a közterületi parkolási díjak elengedéséről, valamint arról is, hogy a parkolóházakban este 7 és reggel 7 óra között ingyenesen parkolhat bárki.

 
Ezek az intézkedések a humánjárvány terjedése elleni védekezés bizonyítottan sikeres eszközei, és ennek megfelelően addig kívánjuk őket hatályban tartani, amíg a velük elérhető előnyökkel a magyar emberek életének és egészségének védelmét érdemben elő tudjuk segíteni

- derül ki a válaszból. Vagyis az ingyenes parkolás egyelőre változatlan formában megmarad.

A budapestiek kétharmada ellenzi az ingyenes parkolást egy felmérés szerint, még a kormánypárti szavazók körében is magas azok aránya, akik nem értenek egyet az intézkedéssel.

2021.01.05.

Forrás: napi.hu

Kezdődik a lakossági ingyenes parkolás szigorítása Budapesten

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
Kezdődik a lakossági ingyenes parkolás szigorítása Budapesten
Az új kizárólagos lakossági parkolási zóna a Ferencvárosban – Fotó: Huszti István / Telex

Tavaly év végén több budapesti kerületi önkormányzat is parkolási reformokat tervezett bevezetni, a főváros pedig átfogó változást akart. A tervek végrehajtását jelentősen lelassította a kormány 2021-re bevezetett önkormányzati díjemelési stopja, de a XIII. kerületben gyorsabbak voltak a kormányzatnál. Közben az ingyenes pandémiás parkolás kellemetlenségeit kivédő kizárólagos lakossági parkoló is elkezdte budapesti karrierjét a fővárosban, egyelőre még csak a IX. kerületben.

2020 év végén több kerület is parkolási reformokat tervezett. Elhangzott a parkolási díjak általános emelése is, de a legtöbben az ingyenes lakossági parkolás szigorításán gondolkodtak. Erzsébetvárosban kiszámolták például, hogy csak a kerületi lakosok harmadának van autója, a többség pedig kénytelen tűrni, hogy a közterületek nagy részét az ő kocsijaik foglalják el a fák és járdák helyett, méghozzá ingyen.

Józsefvárosban megállapították, hogy az ingyenes lakossági parkolás sokkal támogat keveseket és erősíti a káros városi autóhasználatot. Mindkét kerület az ingyenesség eltörlését fontolgatta, ami havi kb. ezer forint költséget jelentett volna az utcán parkoló kocsi után, akinek meg két gépkocsija volt, az jelentősebb összeget fizetett volna. Hasonló terveket szőtt Ferencváros és Újbuda is. Idejében azonban csak egyetlen önkormányzat lépett: a XIII. kerület.

A kormány közbelép

Decemberben ugyanis a koronavírus-járványra hivatkozva kijött egy kormányrendelet, ami megtiltotta az összes önkormányzatnak, hogy díjat emeljen 2021-ben. A kivétel az, aki a jogszabály előtt, 2020 október 31-ig már meghatározta rendeletben az emelés mértékét.

Angyalföldön az október 8-i képviselőtestületi ülésen döntöttek arról, hogy 2021. áprilistól minden olyan lakosnak, aki két kocsira kér engedélyt, a második autó után éves díjat (kisebb kedvezményt) kell fizetni. A képlet úgy néz ki, hogy a lakóhely szerinti parkolási zóna óradíját felszorozzák 250-nel (éves munkanapok számával), és veszik ennek a 20 százalékát (ez volna a kedvezmény). A kerületben a 175 és 525 forint között szóródik a parkolási óradíj, így ez azt jelenti, hogy ahova két autó van bejelentve, ott a második után évi 35-105 ezer forintot kell befizetni idéntől.

Mivel eddig az eljárási díjtétel elektronikus igénylés esetén 1000 forint volt, személyesen pedig 2000 forint, így a lakossági engedély kiváltási költsége a legdrágább zónákban valóban százszoros lehet. Ez első pillantásra sokkolóan hangzik, de a fizetés csak a második autókra vonatkozik, és hónapra lebontva a legdrágább esetben sem adja ki a havi 10000 forintot. Ami szintén nem kevés, de ha ahhoz hasonlítjuk, hogy a közeli Westend legolcsóbb (szabad téri) parkolójába is havi 13500 forint a havi bérlet, akkor már nem tűnik olyan soknak az, hogy valaki egy második autóval is foglalja a parkolóhelyet a főváros legzsúfoltabb zónáiban a többiek elől.

Szabálytalanul zsúfolódó autók a XIII. kerületben – Fotó: Bődey János / Telex

A többi kerület viszont egy időre lemaradt a lehetőségről, ugyanis ők novemberben döntöttek vagy csak későbbre tervezték a döntést az ügyben. Mint azt az újbudai önkormányzattól megtudtuk, visszavonták a vonatkozó rendeletüket, Erzsébetvárosban, Ferencvárosban és Józsefvárosban leállt az előkészítés, és most sok helyen vacillálnak, mi legyen. (Központi rendelkezés szerint egyébként a tavalyi lakossági parkolási engedélyek csak 2021 március legvégén járnak le, a járvány miatt ugyanis kitolták két hónappal a határidőt.)

A környező fővárosok előrébb járnak

Budapesten sokáig nem mertek hozzányúlni a kerületek a lakosság parkolási kedvezményeihez, elterjedt a 100 százalékos kedvezmény, azaz az ingyenes parkolás (az éves megújítás 1000-2000 forintos adminisztrációs költségét leszámítva). A környező országok fővárosaiban ez már jó ideje nem így van.

Prága frekventált részein például olyan residential övezeteket alakítottak ki (Blue zone), ahol csak az ott lakók parkolhatnak, a nem ott lakóknak csak egy-két fizetős hely van. Persze nincs ingyen: az első autó után 1200 korona (16500 Ft) az éves díj, a második után viszont 7000 (96000 Ft). Ljubljanában az 1. és 2. zónában 100 euró (36000 Ft) az első autó, 200 euró (64000 Ft) a második, a 3. zónában pedig 60 és 120 euró.

Pozsonyban pont idén év elejétől indul a parkolási reform. Akinek a városban van állandó lakhelye, 39 euróért (14000 Ft) válthat éves parkolókártyát a saját zónájukba, a háztartáshoz tartozó második autóra 150 (54000 Ft), a harmadikra 500 euró (180000 Ft) az éves parkolódíj.

Bécsben úgynevezett Parkpickerl-t lehet kiváltani autónként a helyi lakosoknak, ha a saját utcájukban akarnak parkolni. Minden autótulajdonos egy Parkpickerl-re jogosult, tehát ha több autója van, akkor is csak egyre veheti igénybe, a többiért fizetni kell. Az 1.–9. kerületben és a 15. kerületben a Stadthalle környékén, valamint a 20. kerületben a Parkpickerl havi 10 euró, azaz 120 euró (43000 Ft) egy évre. A 10.–12., a 14., a 15. kerületben (a Stadthalle területén kívül), valamint a 16.–18. és a 19. kerületben a parkolási engedély pedig havonta 7,50 euro, azaz 90 euró (32000 Ft) egy évre.

Jön a Blue zone Budapesten is

Bár több budapesti kerület is tervez a prágaihoz hasonló kék zónát, azaz kizárólagos lakossági parkolási övezetet, eddig egyedül a Ferencvárosban alakítottak ki ilyet, tavaly decemberben.

Három nagyobb lakossági parkoló van jelenleg: az Ernő utca-Telepy utca sarkánál (16-20 óra között, 52 parkolóhely), a Bakáts utcában (7 és 20 óra között, 52 hellyel), és a Ferenc téren (22 parkolóhellyel). Külön fizetni nem kell érte, mindegyiknél parkolóőr dolgozik, lakcímkártya felmutatásával lehet behajtani a kerület tájékoztatása szerint.

2021.01.11.

Forrás: telex.hu

Az ingyenes parkolás tapasztalatai a városokban

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
Polgármestereket kérdeztünk az ingyenes közterületi parkolásról, ami gyakran nemcsak az önkormányzatoknak okoz komoly gondot, hanem a lakóhelyük közelében helyet kereső autósoknak is.

November 4-étől ismét ingyenesen lehet parkolni az ország közterületein. A kormány célja az, hogy a közösségi közlekedésben ne alakuljon ki tumultus, így a koronavírus lassabban terjedjen. A napi.hu számára a nyáron készített közvélemény-kutatás eredménye szerint viszont kevesen ültek át az autójukba a tavaszi hasonló kormánydöntés miatt: a válaszadók mindössze 9 százalék mondta azt, hogy a tömegközlekedéstől való félelmében váltott autóra, és azért, mert nem kellett fizetni a parkolásért.

Még ha elfogadjuk is az ingyenes parkolásnak a járvány elleni védekezésben játszott szerepét, akkor is látni kell, hogy az ingyenes közterületi várakozás nemcsak az önkormányzatoknak okoz gondot, hanem akár az autósoknak is. Ha többen ülnek autóba, több lesz a dugó, az emberek még a saját házuk előtt sem tudnak parkolni, így nem csoda, ha egy felmérés szerint a budapestiek többsége a tavaszi bevezetés előtt ellenezte az ingyenes parkolást.

Eger polgármestere Mirkóczki Ádám a 24.hu-nak azt írta, hogy a városban az első járványhullám idején már a kormányzati intézkedés előtt ingyenessé tették a parkolást, de a tapasztalatok szerint ez nem volt jó döntés, mert az autósok nem éltek, hanem visszaéltek a lehetőséggel.

A célunk az volt, hogy kerüljék a tömegközlekedést, és a minél gyorsabb ügyintézés után térjenek haza autóikkal, ne időzzenek a belvárosban. Ezzel szemben sokan tárolták az autóikat napokon keresztül a parkolókban, még kevesebb parkolóhelyet hagyva másoknak, és rendszeressé vált a zöld felületeken és a tilosban való parkolás is

– közölte Mirkóczki, hozzátéve, hogy a tavaszi ingyenes parkolás 65 millió forint mínuszt okozott a városnak. A polgármester úgy számol, hogy a mostani bevételkiesés is hasonló mértékű lesz.

Fotó: Ivándi-Szabó Balázs /24.hu

Szombathely szocialista polgármestere, Nemény András válasza szerint az ingyenes parkolás havonta körülbelül 43 millió forint mínuszt jelent a városnak, de ez az összeg a téli időszakban még nagyobb lehet.Ez azért is különösen nagy érvágás nekünk, mert már eleve kétmilliárdnyi veszteséggel kalkulálunk erre az évre és 2021-re is– írta.

Szarvas Péter békéscsabai polgármester számítása szerint városának november 5-étől az év végéig mintegy 25 millió forint bevételkiesést okoz az intézkedés, de ha a veszélyhelyzet tovább tart, úgy 2021. február 21-éig további 23 millió forinttól eshetnek el.

Persze a kormánypárti önkormányzatokat is sújtja az intézkedés, és az összes megyeszékhely polgármesterének ki is kértük a véleményét róla. A fideszes városvezetők közül azonban csak Győr és Szolnok polgármestere válaszolt, előbbi, Dézsi Csaba András azonban nem volt túl bőbeszédű: Hááát– írta le röviden véleményét, és csak annyit tett hozzá, majd a végén kiderül, mennyi pénztől esett el a város.

A fideszes Szalay Ferenc vezette szolnoki önkormányzat ugyanakkor jó döntésnek tartja a parkolás ingyenessé tételét, „mivel segít a tömegközlekedésben Szolnokon is tapasztalható zsúfoltság leküzdésében, ezáltal pedig a vírus terjedésének sebessége is mérséklődhet”. Megjegyezték, a parkolási bevételek kiesése természetesen csökkenti az önkormányzat bevételeit, de úgy gondolják, hogy az emberek egészségének megőrzése, a járvány terjedésének visszaszorítása a legfontosabb. Az önkormányzat úgy számol, hogy az év utolsó két hónapjában a várható bevételkiesés 75 millió forint lesz.

„Olyan ez, mint az influenza elleni védőoltás”

Budapesten okozza a legkomolyabb gondot az ingyenes közterületi parkolás bevezetése. Ennek oka, hogy itt járnak a legtöbben autóval, itt alakulnak ki a legnagyobb dugók, itt szennyezi leginkább a levegőt a sok autó, és persze a fővárosnak van a legnagyobb bevétele a parkolásból. Budapesten nincs elég parkolóhely, így most már ott tartunk, hogy a fővárosi autósok ötöde hetente 30 percnél több időt tölt el parkolóhely-kereséssel, a forgalomban részt vevő autósoknak pedig a 30 százaléka épp parkolóhelyre vadászik.

A Tóth József vezette XIII. kerület ezért a parkolás ingyenessé tételét nem is járvány elleni intézkedésnek tekinti, hanem politikainak. Úgy számolnak, hogy a döntés Angyalföldön az idei évben 400-500 millió forint bevételkiesését okoz.

Váradiné Naszályi Márta I. kerületi polgármester is úgy gondolja, a kormány

célja, hogy megfossza az önkormányzatokat a bevételtől. Az intézkedés parkolási káoszt okoz, és különösen az olyan belső kerületekben, mint az I. kerület, az erősödő gépjárműforgalom miatt napról napra romlik a levegő minősége

– írta a Párbeszéd politikusa, aki a kerület veszteségét havi 100 millió forintra teszi.

Fotó: Ivándi-Szabó Balázs /24.hu

Horváth Csaba zuglói MSZP-s polgármester azt hangsúlyozta, hogy a fizető parkolás elsősorban forgalomszabályozási eszköz, és csak másodsorban bevételszerzési lehetőség, azt a célt szolgálja, hogy a helyiek a lakóhelyük környékén tudjanak parkolni, és a helyeket ne a máshonnan érkezők használják. Szerinte Orbán Viktor döntése minden szakmai alapot nélkülöz, és az ingyenes parkolás bevezetésének egyetlen oka, hogy a mostaninál is nehezebb helyzetbe hozzák az önkormányzatokat.

A döntéssel azonban nem elsősorban az önkormányzatoknak, hanem az embereknek okoztak kárt, hiszen a mesterségesen megnövelt forgalom miatt a legtöbb helyen nem lehet parkolóhelyet találni. Olyan ez, mint az influenza elleni védőoltás: a kormány ebben az esetben is ingyenessé tett valamit, ami valójában nincs is

– írta Horváth.

Az első hullámban nagyságrendileg 750 millió forint kiesést okozott a zuglói önkormányzatnak az ingyenes parkolás, a polgármester számítása szerint a másodikban várhatóan ez az összeg meghaladja az 1 milliárd forintot.

Az első hullám során egyébként az látszott, hogy megugrott az autósforgalom Budapesten az ingyenes parkolás bevezetését követően, és gyorsan romlott a levegő minősége. A Waze adatai alapján az egyelőre nem látszik, hogy a budapesti forgalom november első felében is megnőtt volna, mindazonáltal a Levegő Munkacsoport petíciót indított a parkolási díj felfüggesztéséről szóló rendelkezés visszavonásáért.

Kiemelt kép: Bielik István /24.hu

2020.11.23.

Forrás: 24.hu