Július elejétől ismét fizetőssé válik a közterületi parkolás Magyarországon

User Rating: 0 / 5

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Meddig ingyenes a parkolás? Mostanában nagyon sok autós feltette ezt a kérdést magának és másoknak, ami nem csoda, hiszen már május végén lehetett arról hallani, hogy június vége felé újra fizetős lesz a parkolás országszerte.

A közterületi parkolás április 6-án, a koronavírus-járvány ideje alatt hozott kormánydöntés alapján vált ingyenessé Magyarország teljes területén.

„A koronavírus-járvány elleni védekezés egyik legfontosabb eszköze az emberek közötti biztonságos távolság fenntartása. Mivel zsúfolt tömegközlekedési járatokon ez nem vagy csak korlátozottan lehetséges, fontos, hogy aki tudja, használhassa a saját autóját, emiatt indokolt a kerületi parkolási díjak megszüntetése” – magyarázta az MTI-nek a kormány döntését Orbán Viktor miniszterelnök április 5-én.

Zhvg: A Levegő Munkacsoport szerint az ingyenes parkolás többet ...

A 2020. évi LVIII. törvény 69. § (1) (A humánjárvány terjedésének csökkentése érdekében) pontosan így rendelkezik:

  • a) a helyi közutak, valamint a helyi önkormányzat tulajdonában álló közforgalom elől el nem zárt magánutak, terek, parkok és egyéb közterületek, valamint
  • b) az országos közutak, valamint az állam tulajdonában álló közforgalom elől el nem zárt magánutak, terek, parkok és egyéb közterületek várakozási területeinek a járművel történő, várakozási célú használatáért 2020. július 1-jéig várakozási díjat nem kell fizetni.

Az ingyenes parkolás a Budapesten és több vidéki városban is telítette a parkolókat, és volt, ahol a parkolóhelyeket kereső személyautók miatt többszörösére nőtt a forgalom, pillanatok alatt megteltek a közterületi parkolók, a forgalmasabb helyeken szinte lehetetlen volt szabad parkolóhelyet találni.

Az ingyenesség miatt túltelített parkolókon túl megnövekedett a szabálytalan parkolások száma is.

Kollázs: estiujsag

Kép forrása: estiujsag.hu

Az elmúlt hónapok tapasztalatai is rámutattak: A fizető parkolási övezetek üzemeltetésénél nem a díjbevétel a legfontosabb szempont, hanem annak forgalomszabályozó hatása.

Megugrott a forgalom Budapest belvárosában az ingyens parkolás bevezetése óta

User Rating: 0 / 5

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
Napok óta megy a vita, hogy az ingyenes parkolás bevezetése milyen forgalomnövekedést hozott Budapesten. Sokan nagy közúti zsúfoltságra panaszkodnak, mások szinte észre sem veszik a változást. A megoldás kulcsa: lekértük a forgalmi adatokat utcára lebontva a járvány előtti időszakról, valamint az ingyenes parkolás bevezetése előttről és utána. A lokális problémákat a bécsi modell orvosolhatja: a kizárólagos lakossági parkolóhely felfestése, aminek előkészítéséről a főpolgármester nyilatkozott lapunknak.

Hétfő óta nem kell fizetni a parkolásért Budapesten, sőt az ország más nagyvárosaiban sem. A lépést vita előzte meg, a leginkább érintett fővárosi kerületek például nagyon nem szerették volna, mert megnöveli a forgalmat és a beérkező ingázók a helyi lakosok parkolóhelyét veszik el. Mások szerint annyira lecsökkent a forgalom Budapesten a járvány miatti kijárási korlátozások alatt, hogy észre se lehet venni a növekményt.

Az is vita tárgya volt, hogy az ingyenes parkolás bevezetése csökkenti vagy növeli a járványveszélyt. Az ellene érvelők (a helyiek) szerint a lépés veszélyezteti a kerületben élők lakóhelyüknél történő parkolását, valamint nagyobb forgalmat, látogatottságot mozdít elő, ami elősegítheti a koronavírus terjedését. A mellette érvelők (bejárók) szerint pedig csökken a fertőzési kitettség, ha kocsival tudnak beutazni a belvárosba, mint sok utas között a buszon vagy villamoson. A saját szempontjait nézve mindkét félnek igaza van, a cikknek nem is ennek az eldöntése a célja, hanem hogy bemutassa: valójában mennyire nőtt meg a forgalom a fővárosban az ingyenes parkolás kihirdetése óta.

Ehhez már háromféle statisztika is rendelkezésre áll. Már első nap, hétfőn megírtuk a népszerű útvonalkereső applikáció, a Waze valós idejű adatai alapján, hogy a budapesti összforgalom növekedett. Az azóta elérhető adatok szerint ez a növekmény 10-15 százalék körül állt a következő napokban, kedden és szerdán is:

A képen jól látszik, hogy az elmúlt héthez képest nőtt a fővárosi átlagforgalom - Forrás: Wazestats
A képen jól látszik, hogy az elmúlt héthez képest nőtt a fővárosi átlagforgalom - Forrás: Wazestats

A Waze-adatokhoz hasonló eredményre jutott a Budapest Közút is, ahol a budapesti hidak forgalmának növekedését mérték az ingyenes parkolás bevezetésének első napján (hétfőn), és azt viszonyították az egy héttel korábbi hétfői, valamint egy járvány előtti átlagos hétfői nap forgalmához. Mivel a budapesti hidak forgalma leképezi a fővárosi forgalmat, itt is hozzávetőlegesen 10 százalékos növekményt mértek egy hét alatt. 

A Budapest Közút azonban tágabb kontextusba helyezte az adatokat. Ebből kiderült, hogy egy normál, járvány előtti hétfő forgalmához képest a járvány alatti forgalom múlt hét hétfőn csak a korábbi 60-64 százaléka volt, ami a mostani hétfőn (az ingyenes parkolás bevezetésének első napján) 63-68 százalékra emelkedett. Tehát ha minél kisebb növekmény bemutatása a cél, az is igazat mond, aki azt állítja: a korábbi normál forgalomhoz képest a járvány ideje alatt csak 3 százalékos forgalomnövekedést eredményezett a lépés. Ez tette például csütörtöki tweetjében Fürjes Balázs Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár is.

Tízszázalékos közvetlen vagy 3 százalékos relatív forgalomnövekedés azonban akárhogy nézzük, nem sok, igazán nem is észrevehető. Mégis rengeteg helyről, olvasóktól érkezett jelzés, hogy az utcájukban elviselhetetlenül megnőtt a forgalom, összevissza parkolnak a kocsik, eleszik a parkolóhelyet a helyiek elől, sőt sok a szabálytalan parkolás a mindent szabad elv jegyében. Hogy lehet ez?

Ahhoz, hogy kiderítsük, mi okozhatja a lokálisan eltérő forgalomérzetet, lokális adatokra volt szükségünk. Ebben a TomTom autós navigációs eszközöket forgalmazó cég volt segítségünkre, ahol a cég eszközeit használó több ezer autós GPS-adatai segítségével utcára lebontott szűrést tudtak prezentálni. 

Előrebocsátva, hogy a budapesti átlagforgalom növekedése az elmúlt egy hétben a TomTom adatai szerint is ugyanakkora mértékű, mint a Budapest Közút vagy a Waze statisztikái, helyi bontásban már más a helyzet. A következő térképen nagyon jól látszik, hogy hétfőn a főváros leginkább igénybe vett parkolási zónáiban, a II. kerület Víziváros, az V. kerületi Lipótváros, valamint a XIII. kerületi Újlipótváros utcáinak többségében 50 százalékot is meghaladta a forgalomnövekedés az előző heti hétfőhöz képest. Azaz visszaállt a járvány előtt megszokott forgalmi káosz, azzal a különbséggel, hogy a kevés szabad (és ingyenessé tett) parkolóhelyre immár sokkal több autós pályázik.

Az online is böngészhető térképet tovább böngészve látható, hogy szintén nagyon megnőtt a forgalom Terézváros, Erzsébetváros, Józsefváros utcáin, és kisebb arányban (de sok utcában 10 százalékot meghaladóan) a Gellérthegyen, valamint a IX. a XI. és a III. kerület központi részein. Ez tehát a megfejtése annak, hogy miért éreznek nagy zsúfoltságot a város egyes részein lakók, és miért nem máshol.

A budapesti ingyenes parkolás kihirdetése előtt sok szó esett a bécsi példáról. Az osztrák főváros ugyanis már hetekkel előbb ingyenessé tette parkolóit a rövid távú parkolási zónákban. Ez utóbbi megfelel a budapesti parkolási zónáknak. Bécsben azonban nagyon sok parkolóhelyet jelöltek ki az utcákban a helyi lakosoknak, amit csak ők használhatnak, nem kell közösködniük rajtuk a többi autóssal, és ez nagy különbség Budapesthez képest.

Szerdai tájékoztatóján megkérdeztük Karácsony Gergely főpolgármestert, hogy Budapest tervez-e hasonló lakossági parkolásra fenntartott helyeket kijelölni. Karácsony válaszában elmondta, hogy a kérdés a bécsi tapasztalatok kapcsán már felmerült ez a téma, és megalapozott szakmai munka kezdődött több kerülettel együttműködve a lakossági parkolóhelyek kijelölésének előkészítésére. Mint hozzátette, erre nem a következő hetekben kell számítani, de mivel a helyzet a járvány elmúltával is problémás lesz sok helyen, ezért mindenképpen szeretnének megoldást rá.

2020.04.09.

Forrás: index.hu

Parkolást, pályadíjat is fizethetnek mobiljukról a DIGI-sek

User Rating: 0 / 5

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

A kényelmi szolgáltatások területére is beteszi lassan a lábát a DIGI a nem egészen egy éve indult mobilszolgáltatásával. Mától autópályadíjat és parkolást is fizethetnek mobiljukkal a cég ügyfelei.

Havi 20 ezer forintnyi megelőlegezett keret erejéig mostantól minden DIGIMobil teszt ügyfél fizethet a mobiljával parkolásért, illetve főút- és autópályahasználatért a fizetős útszakaszokra vonatkozóan - vagyis a fapados árakon dolgozó szolgáltató lassan a kényelmi szolgáltatások piacán is tényező lesz.

Ha már kényelmi szolgáltatás, a DIGI itt mindjárt egy sokat bírált díjelem, a kényelmi díj lefaragásával kezdi szereplését, a cég ugyanis a piacon általánosnak tekintett 75-160 Ft/tranzakció helyett csupán 55 forintot kér egy parkolási és pályadíj-fizetési SMS-ért, cserébe az ügyfeleknek az SMS-küldésen kívül - egyelőre - nincs más lehetőségük a vásárlásra. 

A Mobilparkolás a +36 50 130 XXXX (4 jegyű zónakód) telefonszámra küldött SMS-sel indítható, autópálya- matricát pedig a +36 50 120 0200 számra küldött SMS-sel vásárolhatnak a DIGI ügyfelei.

2020.02.17.

Forrás: hwsw.hu

Orbán Viktor: hétfőtől ingyenes a közterületi parkolás Magyarországon

User Rating: 0 / 5

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Hétfőtől díjmentes lesz a közterületi parkolás Magyarországon - közölte az MTI-vel Orbán Viktor miniszterelnök vasárnap.

A koronavírus-járvány elleni védekezés egyik legfontosabb eszköze az emberek közötti biztonságos távolság fenntartása. Mivel zsúfolt tömegközlekedési járatokon ez nem vagy csak korlátozottan lehetséges, fontos, hogy aki tudja, használhassa a saját autóját

- fogalmazott a kormányfő. Emiatt indokolt a közterületi parkolási díjak megszüntetése - tette hozzá.

Orbán Viktor tájékoztatása szerint a kormány vasárnap a helyzet megoldása érdekében rendeletet alkotott, amely a Magyar Közlönyben még a nap folyamán megjelenik. Ennek értelmében hétfőtől díjmentes lesz a közterületi parkolás Magyarországon - közölte a kormányfő.

2020.04.05.

Forrás: portfolio.hu

Székesfehérvár: Idén is ingyenes lesz a parkolás az ünnepek alatt Székesfehérváron

User Rating: 0 / 5

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

 

Idén is ingyenes lesz a parkolás az ünnepek alatt Székesfehérváron

Már december 18-án, szerdától, egészen 2020. január 1-ig, ugyancsak szerdáig díjmentes lesz a parkolás Székesfehérváron.

Az ingyenes parkolásról mindenki értesül, aki parkolójegyet szeretne váltani, ebben az időszakban nem működnek majd a parkolóautomaták a városban. A történelmi belvárosba, ami kiemelt parkolási zóna ezen időszak alatt is csak engedéllyel lehet behajtani!

A december 7-i és 14-i szombati munkanapokon szintén ingyenes lesz a parkolás a városban és ezeken a napokon ügyfélfogadás sem lesz a Városgondnokság Szent Vendel utca 17/a alatt található ügyfélszolgálatán. Az ünnepek előtt a parkolási csoport ügyfélszolgálata december 23-án még nyitva lesz, majd december 30-án és 31-én lesz idén utoljára nyitva az ügyfélszolgálat.

A 2019-es éves bérletek 2020 január 31-ig érvényesek, a december havi bérleteket pedig 2020 január 5-ig fogadják el.

2019.12.05.

Forrás: infofehervar.hu